STARTSIDAN

Svar från frågestunden!

Postat den: 2012-11-19 | 14:28:00 publicerat i Frågor & Svar
Vad tycker du är roligast att fotografera?
Människor, speciellt barn!
 
I vilket program redigerar du dina bilder?
Jag brukar inte redigera mina bilder så himla mycket,så oftast blir det att jag använder Lightroom. Men om jag ska göra någon större redigering använder jag mig av Photoshop! 
 
Vilket/vilka är dina favorit objektiv?
Om jag ska välja något objektiv som jag har köpt, så väljer jag nog mitt 50/1.8. Men om jag får välja bland objektiv jag inte har, så väljer jag nog 24-70/2.8 & 70-200/2.8. Jag brukar låna lite objektiv av en vän som även håller på med fotografering och oftast blir det att jag lånar något av de objetven. Jag har funderat på att köpa någon av dem men kan  inte riktigt bestämma mig för vilket av de jag ska köpa.
 
Hur länge har du hållt på med fotograferingen?
Jag har länge haft intresset för att fotografera, men jag blev mer seriöst med fotografering runt 2008. 
 
Jag fotar själv väldigt mycket och gick estetisk fotolinje på gymnasiet. Men nu när jag studerar på heltid för att bli lärare så har alla mina intressen fått vila kanske lite för mycket eftersom tiden inte räcker till. Jag fotar/målar/syr/skriver....skapar helt enkelt mest på loven just nu. Tänkte fråga, när du redigerar dina bilder, använder du dej bara av ps eller har du fler program som du gillar? Jag är väldigt fäst vid ps men har fått små tips på andra saker men inte hittat nått jag gillar än.
Jag brukar oftast inte redigera mina bilder så mycket, men om jag ska redigera bilder så använder jag mig antingen av photoshop eller lightroom. Jag har börjat fastna mer och mer för lightroom för att det går så snabbt att redigera bilderna och för att programmet är väldigt lätt att förstå. På adobe får man testa programmet 30 dagar gratis, så tycker definitivt du ska testa det. 
 
Hur ofta tränar du?
Jag försöker att hålla igång varje dag eller iallfall fem-sex dagar i veckan. Ibland kan jag vara iväg på gymmet eller på någon gruppträning och ibland är jag "bara" ut och går eller cyklar. Jag varierar väldigt mycket, för att jag inte ska tröttna. På senaste tiden har det mest blivit promenader och cykelturer då jag sa upp mitt träningskort eftersom jag oftast är uppe hos pojkvännen och känns då onödigt att ha ett träningskort nere i Skåne...
 
Var har du köpt din pulsklocka? :)
Jag köpte min pulsklocka  för drygt ett år sedan på Intersport i Stockholm. Tror den finns att köpa på det flesta sportaffärerna och har även sett att man kan köpa den på internet. Jag har en Suunto M4 och jag är supernöjd! 
 
Vad är det som fått upp ditt intresse för träning och kost?
Mitt intresse för träning fick jag förra sommaren när jag bestämde mig för att jag skulle gå ner i vikt. Jag läste en hel del om kost och hur man skulle äta osv, det gjorde att jag nu kan det mesta utan till. Jag tror det har hjälpt mig en hel del att jag faktiskt satt mig in hur kroppen fungerar och vad jag borde äta och inte äta. 

Ser att du ofta använder din pulsklocka, tycker du den funkar bra? funderar på att köpa en liknande nämligen :) 
Jag älskar min pulsklocka, är så himla nöjd att jag köpte den! Den funkar väldigt bra och den har hjälpt mig att få motivationen att träna väldigt många gånger. Det finns även en väldigt bra funktion som jag brukar använda mig av, den gör ett träningsschema till en där den räknar ut hur mycket och vart din puls ska ligga. Så på morgonen när man vaknar står det om man ska träna eller om man har vilodag, supersmart! 
 
Hur mycket har du gått ner i vikt? 
Sedan i slutet av oktober har jag gått ner 5,2 kg. Jag väger mig på fredagar så kan hända att jag har gått ner lite till! Mitt mål är att gå ner ca 30 kg, det vill säga har jag 24,8 kg kvar till jag har nått min målvikt. 

Äter du som förut eller ändrat kosten? Typ diet osv?
Jag äter nästan likadant som innan, lite strängare nu bara. Jag har många gånger testat att gå på dieter men det har oftast inte fungerat och ibland har de bara gjort saken värre. Så jag har bestämt mig för att jag inte ska gå på något diet, utan istället äta mindre portioner, äta nyttigare och äta regelbundet. Såhär kan en matdag se ut: Frukost: Havregrynsgröt med äppelmos och ett knäckebröd med kalkon/ost/leverpastaj & gurka på Mellanmål: Frukt/kvarg/proteinshake. Lunch & middag: 70g kokt pasta/ris/potatis/bulger, 150g kött/skinka/kyckling/kassler och ca 100g sallad. Jag försöker äta ca 5 måltider om dagen, men oftast brukar jag glömma bort att äta mellamål.. När jag gör mat brukar jag oftast göra några extra portioner som jag kan frysa in, så man har mat färdigt några dagar framåt. Sen när jag inte har ork eller lust att laga mat brukar jag bara ta något lätt som ägg, kassler/skinka och lite sallad. 
Hur länge har du och din pojkvän varit tillsammans?
Jag och David har varit tillsamamns sen 5 juli 2008, det vill säga fem år nästa sommar! 
 
Har du och din pojkvän planerat eller pratat om att skaffa barn i framtiden? Är ni förlovade? :)
Både jag och David vill ha barn, men vi båda är överrens att vänta några år till. Vi är ännu inte förlovade, men vem vet i framtiden? 
 
Nu när du tagit studenten, saknar du skolan?
Jag saknar skolan på sätt och viss.. Saknar speciellt min klass, att gå ifran att ses varje dag till att inte ses lika mycket är väldigt tråkigt. Skolan i sig saknar jag väl sådär, är rätt skönt att slippa massa läxa osv men sen å andra sidan saknar jag att få räkna matte.. 
 
Vad tycker du om att göra på fritiden?
Träna, umgås med pojkvännen och vänner, titta på film, göra spontantrippar och shoppa!

Kommentarer
Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Åh tack så jättemycket.

Jag tror det är en vanlig topp :P Jag fick den av min arbetskollega i samband med att jag blev gravid - men jag tvivlar stort på att den från början är anpassad för någon som är gravid. Var den är köpt vet jag dessvärre inte. Alla informationslappar är borta (typiskt femtioåriga damer att klippa bort allt) ;P Men jag tror den är köpt på HM... hon känns som en sån som handlar på HM i alla fall ;D

KRAM!

Svar: Jag får in och kika på hm´s hemsida, var det länge sen du fick den? :)Kram
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 15:19:29
URL: http://familyportrait.blogg.se
Denise 23 - mamma till Kevin 6 och tjejen i magen

Hmm, runt början av sommaren. Men jag kan tänka mig att hon haft den ett tag innan själv =P

Svar: Okej jag får se om den finns kvar, man kan alltid hoppas! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 15:38:06
URL: http://familyportrait.blogg.se
Jouline

Åh tack snälla du :) jag brukar handla hennes kläder på lechien.se puppstore.se och poshpooches.se :) tycker dom har mycket mycket fint till både tikar och hanar! Hoppas du hittar något till din lilla goding :)

Svar: Har faktiskt kollat rundor där några gånger, men de flesta av kläderna är förstora. Tror det är lättast att åka till en affär med honom och testa kläder istället! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 19:44:50
URL: http://stylebyjouline.blogg.se
Jeanette

Så kul att läsa!

Amanda är 3 månader :)


Svar: 3 månader redan, gud vad tiden går fort! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 20:40:27
URL: http://karinjeanettes.blogg.se
Linda [fotoblogg]

Sv: Skulle komma dubbelavsnitt två veckor framöver, sen är det slut. Alltså är det tio avsnitt bara :(

Svar: Jag läste det med! :(
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 20:55:16
URL: http://lindassphoto.blogg.se
Fotograf Annie

Svar: Tack, ja jag tycker att det är ganska mysigt :) Den är 28 kvadratmeter, så det är inte jättestor men ganska lagom :)

Svar: Det ser verkligen inte ut att endast vara 28 kvadratmeter, visserligen kan bilder lura en rätt mycket! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-19 | Tid: 21:03:55
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Nelly

Vilka roliga frågor och svar ^^



Datum: 2012-11-19 | Tid: 22:10:50
URL: http://justanothermortal.blogg.se/
Fatima

Vilka härliga bilder och vilken fin blogg!!
Sötis till hund har du oxå :)
Ha en fin tisdag Kraam

Svar: Åh, tack så jättemycket! Visst är han söt, min lilla sötnos? Detsamma, kram
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-20 | Tid: 07:17:49
URL: http://www.fatimaforsberg.se
Jouline

Ok, ja men åk till nån butik och prova. De är ju alltid bäst :)

Svar: Ska ta och göra det i veckan! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-20 | Tid: 07:52:42
URL: http://stylebyjouline.blogg.se
Sara - Mamma till Elvin

Sv: Ja han växer verkligen så det knakar!:) Den 14 blev han 5 månader, så snart ett halvår :)

Svar: Verkligen! Oj, redan 5 månader! Tiden springer verkligen iväg, snart är väl han tonåring! ;)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-20 | Tid: 08:26:52
URL: http://www.frookensara.blogg.se
Pauline, mamma till två små

Jaså var det så.. hhmm vi får väl se om jag tycker att stegräknaren är någonting att ha då =)

Svar: Faktiskt, men de som jag tyckte var bäst med att använda stegräknare att jag utmanade mig alltid varje dag att öka med minst 10 steg för varje dag som gick! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-20 | Tid: 10:24:21
URL: http://paulinesvardag.se/
Jenny - 17år o mamma

svar: tack så mycket ;) snart 20månader ;(



Datum: 2012-11-20 | Tid: 13:56:16
URL: http://marsbarneet.blogg.se
Victoria

Tack så jättemycket :)
Jag använder mitt macro: Sigma 50mm. Jag tycker att det är bra & prisvärt, minns inte vad det kostade men var billigt när jag köpte det.



Datum: 2012-11-20 | Tid: 14:23:04
URL: http://impalaa.blogg.se
Julia

Sv; Åhh tack du!!:D Tror nog håret får ha kvar sin längd ett tag till!



Datum: 2012-11-20 | Tid: 16:27:39
URL: http://juliasofielarsson.blogg.se
Angus

tack så mycket! Min lilla guldklimp! Du hade en riktig liten guldklimp du oxå! underbart söt.
Vilken duktig fotograf du är!



Datum: 2012-11-20 | Tid: 20:41:30
URL: http://angusfoto.blogg.se
A L V A (foto)

Fin blogg!



Datum: 2012-11-21 | Tid: 09:33:11
URL: http://alvalandberg.blogg.se
None None

Åååh, grymt jobbat med viktnedgången! Och förresten, tack så himla mycket för tipset med "Heja, heja!", grymt bra för motivationen när det gäller att ta sig ut och springa. :D

Svar: Tack så jättemycket! Har du börjat lyssna på den? Jag tyckte den var grym! Försöker hitta någon ny ljudbok som är något liknande! :)
Nicolina Jarl



Datum: 2012-11-21 | Tid: 10:07:49
URL: http://catrine.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd www.w3.org